-->

Saturday, September 10, 2011

Duaploh pratus SAHAJA!


20% !!
apa yang terlintas di otak anda jika aku katakan inilah statistik TERKINI hakmilik
 'saham' kaum M*layu daripada total keseluruhan 'harta karun' Malaysia?



SIKIT? 

KECIK JEE! 

OMG?!

LANTAK KAT KO LAH SIAL,
 TAKDAK KENA MENGENA DENGAN AKU PUN!

















jika korang jawapan kalian seperti yang aku katakan di atas, maka benarlah, KITA MASIH BELUM MAMPU BERFIKIR secara KRITIKAL! Minda kelas Pertama yang di canang dahulu kala mungkin akan menjadi mimpi di siang hari sahaja.

Mengapa? Kenapa aku lantang sangat bersuara??

Maaf, aku bukan nak menuang minyak ke dalam api, atau memercikkan isu senstitif di sini, tapi itulah kenyataan dunia Kita sekarang. Kita bangga, kita lupa.


20%

Sedikit jika dilihat secara lahiriah. Tapi apa makna disebaliknya? 

Satu. Satu contoh sudah mencukupi. Katakanlah, KATAKANLAH nilai keseluruhan aset negara ini, kumpullah semua duit2 di segala ceruk, semua bidang tanah yang ada, total keseluruhannya cuma 1 TRILLION ( = 1000billion). 20%, cuma 20% daripada nilai itu adalah hakmilik Kita, dimana nilainya cuma 200billion bukan? 200billion bahagi la bapa kerat kepala yang ada di Malaysia ni,. Setiap orang dapat brapa duit ja aku rasa. Tapi itu bukan yang aku nak pertengahkan di sini. 

200/1000 = 1/4 bukan?

1 mewakili nilai aset orang Kita, manakala 4 lagi mewakili kaum2 lain. 
Apa ertinya?

Ertinya disini, Kita hanya mampu membeli sesuatu yang 1/4  @ 0.25 daipada nilai sesebuah barang. Jika kita mampu membeli rumah yang bernilai 100ribu, maka orang lain mampu membeli rumah yang bernilai 400ribu. faham bukan?

Jika kalian yang membaca tidak nampak mesej aku disini, gelengkan kepala kalian dan lupakan saja apa yang aku canaikan disini. Jika kalian mengerti, maka berbuatlah sesuatu untuk mengubahnya. Banyak yang kalian dapat lakukan, bermula dengan, rajinkan bersedekah snyuman, mengurangakan hiburan, gosip dan fitnah serta korupsi yang lain. Belajar untuk melihat isi tersurat dan tersirat sesuatu perkara, bukan menerima sebulat-bulatnya.

 Jangan sesekali kita berasa bangga dengan pencapaian kita. 
Jangan jadi  "M3layu mudah lupa - Dr.M".


*aku tak tipu pasal statistik tu kerna aku perolah dari sumber yg bukan internet. aku tidak mewakili mana2 badan politik (polite+tactical..... paham?) dan tidak sesekali berniat menyentuh isu sensitif dari segi kaum mahupun agama. Aku cuma berharap seorang dua akan faham mesej aku disini dan akan terlintas di benaknya untuk membawa perubahan suatu hari nanti. 
Maju bersama, bukan seorang.


0 comments:

Post a Comment


National Archieve