-->

Sunday, October 9, 2011

Photography Tips dr Uz. Azhar Idrus

Ok, aku berjalan-jalan dibelog orang dan aku tak malu nak mengaku aku cilok 
dari belog dia, hahaha. At first memang aku tak tahu plak Uz minat photography ni.
Lepas aku usha-usha dengan lebih dalam, aku tgk artworks dia memey gempak! 
 Ini tips yang Uz. share ngan kita, and seriously beb, aku rasa tips2 dia memaang bagus. 
Tak salah mencuba. 



:: kalau pandai edit gambar xyah kamere mahal2 gmbar bleh jadi cantik, 
tp kalau xpandai edit, beli je kamere mahal dgn lens mahal, 
 mesti gambar jadi cantik..


:: composition gambar sgt penting. Gambar dah sharp, exposure dah cun,
tapi kalau compo out, gambar nampak biasa je.


:: blaja gune manual. pegang kamere 5-6 thun pn kalau asyik gune auto je,
kite duk takuk tu je la..xde kemajuan..ustaz bagi perumpamaan, 
mcm orang race kreta la, mana ada gune kreta auto buat race, 
mesti gune manual, baru ada feel, pick-up..


:: cara mudah dh dapat bacaan white balance (manual setting klo x hafal); 
gune kertas putih, point kamere ke kertas & amik bacaa
n white balance dari situ..


:: metering pada kamere tu sebagai guide je, xsemestinya kne pastikan 
dia balance je. Kene ikut keadaan. "Budok skoloh je pakai metering auto."
 
 
Ni aku nak share 1 dr artworks beliau.
 
 
Bagi sapa2 yg blum knal Ustaz Azhar Idrus bleh tgk link2 brikut:
1. Photography website http://www.digitalmukmin.com/
2. Fb http://www.facebook.com/Ustaz.Azhar.Idrus.Original
3. Website http://ustazazhar.net/v01/
 
 
 

2 comments:


National Archieve